Kuva: Universal Pictures

Maria Magdalena – ylösnousemuksen ensimmäinen todistaja

Syntinen nainen, joka rakasti Jeesusta. Maria oli sitäkin, mutta toisella tavalla kuin elokuvat ja kirjat usein esittävät.

Magdalan Maria on saanut Uuden testamentin hahmoista ehkä eniten tilaa populaarikulttuurissa. Siksi mielikuvaan hänestä liittyy monilla sellaisiakin seikkoja, joita Raamatusta ei löydy.

Raamatussa Marian taustasta kerrotaan vain, että hän oli nainen, josta Jeesus ajoi ulos seitsemän pahaa henkeä. Sen jälkeen hän liittyi opetuslasten joukkoon, kulki heidän kanssaan Jeesusta seuraten ja yhdessä muiden naisten kanssa rahoitti Jeesuksen työtä omista varoistaan. Tämän jälkeen Mariasta puhutaan vasta pääsiäisen tapahtumien yhteydessä, joita Maria oli mukana todistamassa.

Mariaan on liitetty muitakin Uuden testamentin kohtia, vaikka niissä häntä ei mainita. Hän ei voidellut Jeesuksen päätä tai jalkoja öljyllä, vaan niin tekivät nimeltä mainitsematon syntinen nainen sekä Johanneksen evankeliumissa Martan sisar Maria, joka on eri henkilö kuin Maria Magdalena.

Aviorikoksesta kiinni jäänyttä, kivitystuomion saanutta naista ei myöskään mainita nimeltä, vaikka kohta on joskus yhdistetty Maria Magdalenaan. Mariasta prostituoituna alettiin puhua vasta 500-luvun loppupuolella – varhaisen kirkon kuvaan Mariasta se ei kuulunut. Tämän tarkoituksena saattoi olla Marian aseman vähätteleminen opetuslasten joukossa.

Maria saattaa olla mukana monissa kohdissa, joihin häntä emme ole osanneet kuvitella.

Sen sijaan Maria saattaa olla mukana monissa kohdissa, joihin häntä emme ole osanneet kuvitella. Luukkaan evankeliumin kahdeksannen luvun alussa kerrotaan, että Maria ja muutamia muita naisia kulki Jeesuksen seurassa, mutta auki jää, olivatko he vielä mukana veneessä kun Jeesus tyynnytti myrskyn tai odottamassa ulkona kun Jeesus herätti kuolleista Jairoksen tyttären. Melko varmaa ainakin on, että Maria oli yhdessä opetuslasten, Jeesuksen äidin ja veljien kanssa, kun Pyhä henki vuodatettiin ensimmäisen kerran.

Voi olla, että mielikuvissa raamatunkertomuksista opetuslasten joukkoon pitäisikin lisätä Maria ja muita naisia, sillä Markuksen evankeliumissa kerrotaan, että Maria ja muutamat muut naiset olivat kulkeneet Jeesuksen seurassa jo Galileassa ja seuranneet häntä Jerusalemiin. Ainakaan missään kohtaa ei sanota, että Jeesuksen seuraan liityttyään he olisivat siitä poistuneet.

Jeesus tarjosi erilaisen elämän

Naisena Mariaan on helppoa samaistua. Syntinen nainen, jossa Jeesus näki arvokkaan, tärkeän, kauniin Jumalan tyttären – se on monen muunkin naisen tarina. Maria löysi Jeesuksen seuraamisesta vaihtoehdon aikansa kulttuurille, jossa naisen osana oli pelkästään tyttären, äidin ja vaimon rooli. Naisia pidettiin toisen luokan kansalaisina, jotka olivat enemmän miesten omaisuutta kuin itsenäisiä henkilöitä.

Jeesuksen kanssa Marian identiteetti ei määrittynyt suhteessa miehiin, vaan suhteessa Jumalaan. Tällä Jeesus mursi yhden syntiinlankeemuksen seurauksista. Alussa nainen ja mies luotiin tasaveroisiksi kumppaneiksi, mutta syntiinlankeemuksessa nainen joutui miehen vallan alle.

Jeesuksen kanssa Marian identiteetti ei määrittynyt suhteessa miehiin, vaan suhteessa Jumalaan.

Tärkein rooli Marialla oli Jeesuksen ylösnousemuksen ensimmäisenä todistajana. Maria kärsi Jeesuksen kanssa ristin juurella, katsoi minne tämä haudattiin ja oli ensimmäisenä menossa haudalle pääsiäisaamuna. Mutta miksi juuri Maria? Jumala olisi voinut varmasti järjestää niinkin, että ensimmäiset ylösnousemuksen todistajat olisivat olleet miespuolisia opetuslapsia. Se olisi ollut vakuuttavampaa kulttuurissa, jossa naisen todistusta ei pidetty pätevänä.

Ensimmäisenä haudalla oli kuitenkin Maria, ja hän oli myös ensimmäinen, jolle ylösnoussut Jeesus ilmestyi. Jeesus lähetti Marian kertomaan sanoman ylösnousemuksesta toisille opetuslapsille – teko, josta Maria vasta vuonna 2016 ylennettiin roomalaiskatolisessa kirkossa ”apostolien apostolin” asemaan, yhdenvertaiseksi apostolien joukossa, olihan hänen tehtävänsä kertoa evankeliumi muille apostoleille.

Miksi Maria oli ensimmäinen haudalla?

Vuoden 2018 elokuva Maria Magdalenasta kertoo juuri ”pääsiäisen Mariasta”. Elokuva esittää Marian nuorena tyttönä, joka ei sovi ympäröivän yhteisön asettamiin rooleihin sen vuoksi, että haluaa elämässään ensisijaisesti etsiä Jumalaa, jonka läsnäolon on aavistanut vuorten hiljaisuudessa. Kun Maria kohtaa Jeesuksen, hän kuulee tämän opettavan siitä rauhan valtakunnasta, jota hänen sydämensä janoaa. Perhettään vastustaen hän liittyy Jeesuksen seuraajiin.

Elokuvassa miespuolisilla opetuslapsilla on jokaisella oma agendansa siinä, miksi he kulkevat Jeesuksen matkassa. Jotkut odottavat poliittista vallankumousta, Rooman vallan kukistumista. Toiset odottavat kuolleiden ylösnousemusta.

Maria Magdalena -elokuvassa vain Maria seuraa Jeesusta tämän itsensä tähden, koska on rakastunut Jeesukseen Jumalana ja ihmisenä. Hän lohduttaa Jeesusta, kun tämä pelkää, ja kärsii hänen kärsimyksestään. Samalla rakkaudella hän kohtaa toisia, jotka tarvitsevat rakkauden Jumalan kosketusta.

Maria oli ensimmäisenä valmis kohtaamaan ylösnousseen Kristuksen.

Elokuva antoi tässä yhden mahdollisen vastauksen siihen, miksi Maria oli haudalla ensimmäisenä. Hän ei seurannut Jeesusta omien motiiviensa, vaan puhtaan antautumisen ja rakkauden vuoksi. Hän ei odottanut Jumalan vastaavan omiin toiveisiinsa, vaan luottaen täysin Jumalaan halusi itse vastata Jumalan toiveisiin ja unelmiin.

Elokuvan Maria ei pettynyt siihen, että vallankumous ei toteutunutkaan, vaan Jeesus kuoli ristillä rakkauden tähden. Rakkaudesta hän ei jättänyt Jeesusta yksin kuolemassakaan, ja oli siksi ensimmäisenä haudalla ja ensimmäisenä valmis kohtaamaan ylösnousseen Kristuksen.

Mitä kaikkea Jeesus antoi tuon ajan naisille? Lue lisää jutustamme 8 tapaa, joilla Jeesus edisti naisten asemaa!